CCOO de Industria | 24 abril 2025.

El sector de l'auto de CCOO d'Indústria de València debat sobre la situació del sector i reclama més participació en els PERTE

    Aquest dimecres 23 de març s'ha celebrat l'assemblea de l'auto i components de València, per a abordar la situació per la qual travessa el sector de l'auto i coordinar el treball entre les seccions sindicals de l'auto del país.

    24/03/2022. CCOO d'INDUSTRIA
    Asamblea del auto y componentes de Valencia celebrada el pasado 23 de marzo

    Asamblea del auto y componentes de Valencia celebrada el pasado 23 de marzo

    En aquesta reunió han participat els delegats i delegades de la coordinadora de l'auto; Gerardo Cortijo, responsable de l'àrea de Política Industrial de CCOO d'Indústria; Raúl Villar, responsable de Components de l'Auto de CCOO d'Indústria i Rafael Guerrero, responsable de Mobilitat i de l'Auto de CCOO d'Indústria. També ha assistit per videoconferència el Secretari General de CCOO d'Indústria del País Valencià, Juan José Picazo.

    A l'inici de l'assemblea s'ha fet una anàlisi global de com afecta a l'economia global i a l'economia del sector de l'auto la pandèmia de la COVID-19, la crisi dels semiconductors i la falta de matèries primeres, l'elevat preu de les energies, així com la guerra a Ucraïna. Aquesta anàlisi s'ha complementat sobre com afectaran aquestes situacions al procés de transformació que està vivint el sector, promogut per la UE i que des de CCOO es valora com a positiva, cap a un model d’electromobilitat sostenible.

    També s'ha fet una anàlisi de com es creu, des de CCOO, que es conformarà el nou sector de l'auto, que està relacionat amb els canvis tecnològics, la connectivitat, la conducció autònoma o la digitalització, així com els canvis en els hàbits de consum de la ciutadania, sobretot en les grans ciutats, on s'opta per altres serveis de mobilitat en detriment de la compra de vehicles nous. Això suposarà el major canvi dins del model del sector de l'auto des de la seua existència.

    A partir d'aquesta anàlisi s'han anat desgranant les propostes que es realitzen des de CCOO d'Indústria per a aprofitar aquest moment concret, ja que hi ha interessos des de la Unió Europea per a canviar el model econòmic, i aprofitar el pes dins de l'economia espanyola que té el sector de l'auto i el pes que té dins dels sectors industrials on és referent. Unes propostes que s'han traslladat al Govern a través de la mesa de l'auto, i la insistència que s'està tenint des del sindicat perquè l'Executiu complisca amb els objectius de fomentar el diàleg social, i, per tant, que cree espais de concertació perquè es puguen treballar les diferents propostes.

    També s'ha parlat de l'impacte de la nova reforma laboral en el sector de l'auto, amb una valoració positiva, sobretot amb el que té a veure amb la regulació de l'eventualitat. Igualment s'ha comentat el PERTE del vehicle elèctric connectat, ja que les bases van eixir publicades fa pocs dies. Des de CCOO es comparteix els objectius del PERTE des del punt de vista d'aprofitar-lo a través de projectes públic-privats per a portar el conjunt de la cadena de valor d'aqueix nou sector de la mobilitat sostenible al país, sobretot aquella part de la cadena que genere més riquesa i que ajude a generar més ocupació.

    A més, aquests projectes fomenten la cohesió social entre comunitats autònomes, on participen 5 o més PIMES, majoritàries a Espanya, i quan hi ha períodes de crisis són les primeres a patir-ne les conseqüències.

    Des d'aquest punt de vista, en la reunió s'ha realitzat una valoració positiva de l'aprovació del PERTE, però es considera que no és suficient per a impulsar un sector tan important per a l'economia espanyola, amb l’impuls de projectes industrials sense tindre en compte les persones que el formen. D'aquesta manera, el PERTE parla de realitzar inversions però a penes parla de vincular-les amb el manteniment de l'ocupació. Així, no crea sinergies entre la destrucció d'ocupació que hi haurà en el sector amb les noves ocupacions que es crearan.

    Finalment, s'hi ha explicat que s'està insistint al Ministeri d'Indústria perquè tant en el desenvolupament com en el control del PERTE del vehicle elèctric, com de la resta, que existisca una participació dels agents socials en una comissió tècnica i en la mesa de l'auto.